Welkom! Hierbij een inkijkje in onze klas!
Waar denkt u aan bij het thema de ‘boom’?
‘Herfst’, ‘bladeren vallen’, ‘de seizoenen’, ‘vruchten van de boom’, 'hout wordt gemaakt van een boom’, ‘een nest in een boom’.
Dit zouden zomaar wat antwoorden kunnen zijn op een vraag in onze klas. Wij werken in de klas vaak met thema’s. Eén van de thema’s aan het begin van het jaar is ‘De boom’.
Achterin de klas hebben we op de muur een hele grote boom geplakt. Daar omheen verzamelen we allerlei dingen die met het thema te maken hebben. Ook hebben we veel lessen rondom dit thema.
De thema’s die we uitkiezen sluiten ook vaak weer aan op de thema’s van de leesmethode.
Als de kinderen binnenkomen in de klas, gaan ze aan hun eigen tafel zitten en pakken ze eerst een boek en gaan een kwartier lezen.
Voor groep 3, die helemaal nieuw is met lezen, is dit in het begin van het jaar nog wel even wennen en zij mogen nog wel eens een leerspelletje doen. Maar na een paar maanden kunnen zij ook al wat lezen en gaan ze dit ook doen.
Daarna gaan we in de kring, we oefenen het kringgesprek en het Bijbelverhaal wordt ook in de kring verteld.
Verder staan de vakken rekenen en lezen op het programma in de ochtend. In groep 4 wordt dit uitgebreid met taal en spelling.
In de middag staan vaak wat meer creatieve vakken op de planning. Denkt u hierbij aan: geschiedenis, wereldoriëntatie, muziek, handvaardigheid, hoekenspel en ander themawerk.
SOVA vinden we ook erg belangrijk en leuk om te doen! Aan de hand van een casus bespreken we elkaars gevoelens bij iets. Ook krijgen alle kinderen om de beurt een moment dat ze in het zonnetje gezet worden. Zodat ze ook van zichzelf weten wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn.
Voor de wat moeilijkere momenten hebben we in de klas een rustplek. Als een kind rust nodig heeft, mag hij eventjes op deze plaats tot rust komen zodat hij/zij daarna weer mee kan doen met de les.
We zijn altijd met een leerkracht en een onderwijsassistent in de klas aanwezig om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en les te geven.